fredag 7 september 2012

Läxa v 37

Läxor för alla igen. En del vill inte ha läxa varje vecka men med tanke på hur små läxorna är så tror jag det blir bättre än att ha större varannan vecka. Men vi utvärderar om ett par veckor.

På två veckor har 9;orna haft 13 glosor och 8 uttryck i läxa. I det låg grammatiken för perfekt . De skulle även ha läst ett kapitel.
På två veckor har 8:orna haft 7 regelbundna verb samt verbändelser för person dvs jag, du vi osv. och fyra bestämda artiklar, el, la , las och los.

Alla läxor har hitintills bara varit repetition på det som de gick igenom under förra terminen. Men nu börjar läxorna handla om lite nytt.

9:or Ni kommer att börja redovisa muntligt på fredag. Så se till att ha tränat. Ju mer ni säger det som ska sägas destå säkrare blir ni. Ni skriver era egna texter så tänk på språket så det inte blir för svårt!

8:or Ni har kap 12 i läxa. Ni ska kunna översätta till svenska. På tisdag kommer jag visa vilka uttryck jag tycker att ni ska lägga extra krut på. Dessa finns även på glosor.eu efter måndag. Sen har ni även futurum formen IR+A + VERB INFINITIV ( voy a hablar).

Tänk på att det ni pluggar nu, som sätter sej behöver ni inte lära in på nytt till proven. Då behövs bara en lättare repetition. Då blir inte språket så svårt. Kolla in mina tips för pluggande i spalten till höger. Ha det så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar