torsdag 8 november 2012

Presentationer

För att göra en presentation behöver man kunna vissa verb. Och de vanligaste verben man använder i spanska, används i presentationer! Praktiskt! Verben vi jobbat mest med är:

Ser; soy eres, es, somos, sois, son = är (lååååångvarigt, något du är hela tiden ex svensk, kille osv)

Estar; estoy, estás, está, estámos, estáis, están = är (kort, något du är för stunden ex sjuk, i köket,)

Dessa verb använder du när du ÄR någonting.
EX: Jag ÄR svensk = Soy sueco/sueca
       Jag ÄR från Sverige = Soy de Suecia  
OBS MÄRK SKILLNADEN MELLAN MENINGARNA! Svensk/Sverige  och ordet "från" = "de"
      
       Jag är en kille= Soy un chico
       Jag är lärare = Soy profesora 

       Jag är sjuk = Estoy enfermo/ enferma.
       Jag är med en kompis = Estoy con un amigo.
       Jag är ledsen = Estoy triste.
       
Verbet TENER = HAR
Tengo, tienes, tiene, tenemos, tenéis, tienen

Jag har en katt = Tengo un gato
Jag har en storasyster = Tengo una hermana mayor.
Min lillebror har en hund = Mi hermano menor tiene un perro.
Jag har inte lust= No tengo ganas.

Ett litet typ, undantag!
Jag har 13 år (jag är 13 år) = Tengo 13 años

GUSTAR= tycker om gillar. Måste ha ett litet pronomen framför (mig, han osv)

Me gusta = jag tycker om
Le gusta = han/hon/den tycker om.

Me gusta följs av en artikel (el, la, los eller las) innan det man sen gillar.

EX Me gusta el hiphop
      Le gusta el hiphop

Gusta används om man gillar 1 sak. Gillar man flera saker då blir det gustan.

Me gustan los animales  = Jag tycker om djur
Le gustan los helados y las golosinas  = Hon tycker om glass och godis.

Sen kommer ju även hablar, vivir, men de kan ni ju!

LÄXA TILL FREDAG V 46

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar