lördag 11 februari 2012

Utvärdering

Under den senaste veckan har jag pratat mycket med mina elever hur de upplevt den här terminen. Vi har gått igenom läxupplägg, övningar på lektionerna, pluggtid och hur de ska fortsätta utvecklas. Jag har tänkt att ha en skriftlig utvärdering nångång efter sportlovet. Men det har varit en del synpunkter från oroliga föräldrar att de har för mycket i läxa som gjorde att jag vill kolla av hur eleverna själva kände det. Jag har verkligen inte pratat med alla, men mer än hälften. Och resultatet var faktiskt glädjande. Jag hade en hel del elever som tyckte att arbetsbördan var bra, bara att det blev lite för mycket med både spanska, engelska, matte och SO. Vilket är helt förståeligt. En ganska stor del elever tyckte att de hade för lite läxor, eller att det var för enkelt. Överväldigande av majoriteten tyckte att verbträningen  en gång i veckan gett resultat och att det var ett bra sätt att snabbt bli säkrare. De som inte kollat på verben och fortfarande var osäkra fälld många kommentarer kring provet, att bara jag blir säkrare på dessa verb så är det ju inte så svårt! Och det är faktiskt väldigt sant. Verben i ett språk är så tonbärande. Försök att uttrycka dej utan att säga ÄR, HAR, GÅR, ÅKER, TYCKER, GILLAR osv. Då blir det inte lätt. Av alla de jag pratat med så var det en enda person som tyckte det var jobbigt just nu. Sen får man ha i beräkningen att någon kanske inte vågar säga som de tycker, men jag tyckte nog att eleverna såg ärliga ut. Fullständigt svar får jag efter den skriftliga utvärderingen. 


Jag är själv en mamma som är oerhört engagerad i min sons skolgång. Och jag tycker att det är positivt att så många föräldrar är engagerade i sina barn. De hör ofta av sej till skolan, har frågor och funderingar och lyfter både det som är gott och ont. Det värmer i hjärtat att deras barn är så viktiga att det faktiskt bryr sej om barnen arbetssituation. Annars är debatten på många skolor huruvida barnen får tillräckligt mycket tid av sina föräldrar eller inte. Det diskuteras aldrig på den skolan jag är på nu. Och det måste vara toppbetyg på er föräldrar. Det är skönt att veta att barnen är prioriterade. Så tummen upp för er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar