måndag 21 november 2011

Tuff dag


Jag vaknade av att min minsta dotter skrek i sängen i sitt rum. Blint famlade jag efter telefonen som jag även använder som väckarklocka. Kände den inte och insåg blixtsnabbt.......jag har stängt av larmet! Jag kastade mej ur sängen. Tio i sju måste jag åka hemifrån för att skjutsa äldsta sonen till frita för att sedan vända mot Norrköping och åka drygt 1.5 mil för att lämna tjejerna på dagis innan jag kan parkera på skolan. Efter ett febrilt letande under täcken och kuddar hittade jag mobilen. Klockan var kvart över sju. Halvblind, utan glasögon och linser kastade jag mej in i ungarnas rum och bönade och bad dem att ha överseende med sin trötta mamma.
-Snälla, snälla, kan ni hjälpa mej idag och ta på er snabbt, för jag kommer komma försent till jobbet annars.
Hundarna blev utan promenad och fick kissa av sej själva på tomten.Ungarna ställde upp på sin mamma och halv åtta satt vi i bilen allesammans. Även min trilskande treåring, sonen med packad väska med jumpakläder och min sömngångar tjej på fyra år. Inte illa att fixa i ordnig oss på en kvart. Frukosten fick bestå av smörgås och yougurt i bilen, för ungarna. Själv var jag för stressad för att äta. Fem minuter innan jag började stormade jag in i personalrummet, slängde av mej mina kläder och plockade åt mej planeringen, böcker och cd-spelare innan dagens första lektion började. Måndagar är en dag som är rätt hektisk. Men det är en trevlig dag. Jag gillar måndagar. I vanliga fall.....


Sedan fick jag ha spanska. Efter lunchen. Lektionen blev jätte tuff. Eleverna slutade aldrig prata med varandra. De kunde knappt sitta still på sina platser. Det var halv kaos och de vägrade dessutom att jobba. Vad deras lunch innehållit kan jag inte svara på men min var vanliga köttbullar.... Dessutom kom chefen in när jag pratade med eleverna efter lektionen. Han stannade kvar. Vi hade ett samtal.  Att  ville ha mer lugn och ro........ Min chef sa åt mej att bli tuffare mot dem. Med det menas på ett bra sätt. Inte elakare.

 
Jag strävar efter bättre hela tiden.Och jag ska bli bättre. Nu tycker jag dessutom att jag fått mandat från eleverna att kunna kräva mer. På onsdag ska vi ha ett samtal. Mina elever och jag. Efter det hoppas jag att de blir mer nöjda över lektionerna. Jag hoppas jag kan prestera bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar