tisdag 13 december 2011

Komplettering

Egentligen är jag för det nya systemet att alla elever ska kunna komplettera upp sina betyg till ett högre. Och att det också gäller från Vg till MVG eller D till C osv. Men samtidigt kan jag tycka att det medför så himla mycket extra arbete som inte är värt jobbet. Har en elev presterat G hela terminen och sedan blir missnöjd över det så är det egentligen 4 st kriterier som måste bevisas. Muntligt, skriftligt, hör och läs. ( om det nu inte bara är en av delarna som sänker betyget). I morgon ska betygen vara inskrivna. I morgon har jag flera elever som ska komplettera för att få ett högre betyg och två som ska göra provet. Samtidigt har jag lektioner hela dagen och ska försöka hinna rätta, ta det muntliga och bedöma innan klockan blir fem och jag ska i väg på sonens luciafirande. Hans första i skolan. Han är jätte spänd! 


Så av princip kan jag tycka att om man har presterat samma betyg under en hel termin i alla delar så ska man nog tacka för sitt betyg och göra ett bättre jobb nästa år. Hänger det på håret så är det lite annorlunda. Men i morgon ska jag göra alla kompletteringar och jag ska bedöma dem utifrån den kvalité de har. Så får vi se. En del kommer kanske höja sej, men jag tror att de flesta ligger kvar på det jag tror att de ligger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar