torsdag 10 februari 2011

Motivera och vända skeppet.

I dag har jag varit inne och vikarierat i mina specialämnen i SO. Det blev rätt stökiga lektioner där en elev inte fick stanna kvar och några fick ta en promenad för att bli av med rastlösheten. Men sen hade jag dem i min hand och vi tävlade i Nutidsorientering, där vinnaren fick en klubba. Kul att göra ett inhopp. Hoppas jag i framtiden kommer undervisa mer i SO.


Spanskan har blivit vardag för mina grupper. Många tycker att det är tråkigt. De är omotiverade och jag gör mitt bästa för att "hotta" upp lektionerna samtidigt som alla kunskapsluckor ska fyllas igen. När jag lyfter problemet bland mina kollegor är svaret det vanligaste att de valt spanskan och att de nu också ska ta ansvar för det. Själv undrar jag vad alternativet har varit. Tyska? Franska? Alla gillar inte språk. Och språk är det enda de har att välja på. Vad har de då för alternativ? Nu fungerar det bra för de flesta av mina elever. Vi har rätt roligt på lektionerna och de flesta presterar som de ska. Men jag fortsätter med att jobba på motivationen. Frågan är bara när jag kan göra en utvärdering om mina metoder fungerar eller inte. Fem veckor att vända skutan helt känns lite kort tid....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar