måndag 12 september 2011

Elak lärare!

Mina elever är lite upprörda på mej. De vill ha allting serverat på silverfat. Veta exakt vad som kommer att komma på läxföhör och prov....... nej nej, missförstå mej inte nu, klart de ska veta vad som kommer, men jag kan låta bli att ta en glosa, och slänga in en mening från stycket i stället. Det togs inte i god jord. Det ska vara läxföhör på traditionellt sätt där läraren lämna ifrån sej ett papper med glosor på svenska som  sedan eleverna får skriva på spanska. Efter det ska de sätta ordet i en mening...... Vadå få ett papper med kroppsdelar på? Ska de kunna skriva glosorna då?  Eller vad menar jag med att de ska FÄRGLÄGGA rutorna istället för att skriva färgen på svenska? Dessutom stod inte alla de kroppsdelarna i boken, en del kom från stencilerna de arbetat med!!!! HUJEDA MEJ!


Det blir en omställning för dem. Mina läxor och prov handlar om allt det vi tar upp på lektionerna. Nu försöker jag varsamt skola in dem i ett nytt sätt att tänka. En stor krock hördes idag. Mellan det gamla och det nya. Jag hoppas förbereda dem för det fria arbetet på gymnasiet samtidigt som de ska lära sej spanska. Kanske blir de lite gladare när de upptäcker att de inte har läxa varje vecka? Kanske får jag jämka mej lite jag med? Vi får väl se....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar