måndag 5 september 2011

Genus

Äntligen har jag träffat alla mina elever. Sista gänget är ute och paddlar med sina handledare så de blir jag utan en vecka nu. Men nu har jag haft alla grupper och det känns skönt. Vilka kanon elever som går på skolan! Det är nästan så man får nypa sej i armen! Skolan jag jobbar på är en idrottskola, och det är utan tvekan en majoritet av killar i klassrummet. Det gäller verkligen att hålla ordning på hur mycket killarna tar plats och att ge tjejerna gott om utrymme. Annars är det lätt för killarna att dominera. Det här med genus på skolan är ganska intressant tycker jag. Jag ser inte på mina elever och tänker på om de är killar, tjejer, svenska, har utländskt påbrå eller vilken sexuell läggning de har. Jag ser det inte. Men de är väldigt medvetna själva, så det gäller att ta till vara deras tankar och känslor om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar