torsdag 13 oktober 2011

Besök från utlandet

I dag bjöd jag in ett antal personer till vår skola. En familjemedlem hade sina släktingar på sin sida här i Sverige. Jag tog tillfället i akt och frågade om de ville komma in och prata på några av våra lektioner. Och ungdomarna från Tyskland gick in på tyska lektionen för att berätta om sina intryck av Sverige. Och Elvie, som bor i London, gjorde ett besök på sjuornas engelska lektion. Mitt intryck var att eleverna blev jätte nervösa och lite blyga. Men jag tror att de också blev förvånade över hur mycket de förstod, även om de inte själva vågade prata så mycket. Det är alltid nyttigt att konfronteras med den verklighet som är där ute. Att få svart på vitt varför vi läser främmande språk. Jag har planer på att bjuda in spansktalande till mina lektioner för att mina elever ska få pröva sina språkkunskaper också.


Besökarna var djupt imponerade av skolan. De tyckte lokalerna var fina och kommenterade att matsalen såg ut som en fin restaurang. Om och om igen upprepade de att vi svenskar är priviligerade. Frisk luft, gratis skolmat, många datorer och lärare som är engagerade. Ibland får man påminna sej om att vi har det riktigt bra i vårt land!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar