måndag 24 oktober 2011

En underbar måndag


Vi slet en hel del i fredags, vi språklärare med den nya läroplan, betygskriterier och årsplaneringar. Men nu känns det som om vi har allt på plats. Och en enorm sten faller från mina axlar. Dokument i all ära, men de är tråkiga att läsa, men suveräna att arbeta efter! Så nu ska de bearbetas för att kunna lämnas ut till föräldrar och elever. De ska ha samma koll som oss. Då blir det enkelt att följa arbetet och se syftet. I dag måndag satte jag igång med två olika arbetsområden. En för sjuorna och en för åttorna. Lektionerna flöt på suveränt. Jag höll lite stramar tyglar än vad jag brukar göra. Några elever har börjat tagit sej lite för stora friheter och jag tänker att vi inte ska få problem längre fram. Bättre att sätta tillbaka standarden där den ska vara. Och jag hade roligt. Riktigt roligt. 


Veckans tema är att sålla information. Åttorna får göra det via att titta på film utan text och skriva ner alla ord de känner igen. Tanken är att de ska börja lära sej att hitta markörer i språket som hjälper dem att förstå helheter i okänt tal. Inget man blir proffs på genom att undervisa om. Det måste praktiseras. Och det gör vi via att se filmen Micke och Molle. Om rävungen och hundvalpen som blir ett omaka vänskapspar.


Sjuorna har fått satt igång med sitt realia arbete. De får information på spanska som de sedan ska göra en bra redovisning om på svenska. Där gäller det också att försöka sålla i texten, hitta ord de förstår för att fatta sammanhanget och skriva ner till en bra text. Deras arbeten handlar om Spanien, städer i landet , kungafamiljen och några företelser som flamenco och tjurfäktning. Vi ska ju inte bara lära dem språket, vi ska ju även lära dem om landet och kulturen.




Jag har även berättat om min helg och sedan har de tillsammans försökt lista ut vad jag har gjort. Låter kanske enkelt, men det är inte helt lätt. Jag är stolt över dem och tackar för en underbar dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar