lördag 15 januari 2011

Arbetsvecka ett avklarad.

Min första vecka som lärare är över. Sista dagen ägnades åt prov. Eleverna höll på att storkna när de såg svårighetes graden. Vilket inte var såå svårt. Vi kan säga att vi har en del att jobba med under terminen. Nu hoppas jag bara att mina metoder också ger resultat. För det är så mycket att blanda ihop. Jag funderar på ett straff, ia llvänskaplighaet så klart, att varje gång man skriver fel på adjektiv tex una mujer alemana och skriver aleman så får man springa ett varv i klassrummet. Eller sjunga en sång, eller hoppa tre hopp. För sånna slarvfel drar ner så mycket och det var inte många elever som fixade det. Men det är nåt jag får ta upp med eleverna. De får vara med och bestämma, i demokratisk anda. Tillsammans har vi bestämt att plugga grammatik på måndagar, jobba med ordförådet på tisdagar och leka lekar och titta på film och så på fredagar. 


Det som högg mest under veckan var en elev som hade ångest när det gällde spanskan. Verklig ångest. Samma ångest jag får när matte kommer på tapeten eller när man måste rita och måla. Självförtroendet och självkänslan skriker i ren panik. Och jag såg samma sak hos denna person. Jag bad att få en chans. Jag kan inte göra underverk. Allt jag kan är att försöka hitta motivationen och göra bra övningar. Jag hoppas eleven ger mej den chansen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar