söndag 23 januari 2011

Fredagsspel

Jag har lovat eleverna att ha det lite lättsammare på fredagarna. Leka lekar, spela spel, titta på film osv. Av någon anledning trodde alla att vi skulle glo på film. Jag anser inte att de är riktigt redo för det än. Titta på spansk film med spansk textning, när de inte ens kan böja orden i infinitiv? Rimmar lite illa. Men jag lovar att försöka hitta en bra spansk film som de fixar lite längre fram. Så istället för att glo på dumburken var det dags för att läsa en bok. Det var en pekbok. En bok med text för små, små barn. Stora färgglada bilder och bara några få rader med text. När jag planerade det hela tänkte jag att jag skulle få suck och stön för att jag läste en sån TRÅKIG, LÄTT bok. Så jag tog med boken om de 101 dalmatinerna också. Tänkte att det låg lite mer på deras nivå. Men oj så fel jag hade. Det blev problem att skriva en sammanfattning om pekboken. Vissa klasser gjorde det på spanska, andra på svenska. Det kommer bli mycket högläsning framöver. För att få godkänt måste man förstå enklare berättelser. Pekbok tillhör enklare berättelser....





För att lätta upp stämningen lite snodde jag med mej spel från mina barn så resten av dagen spelade eleverna spel. Konversationen skulle såklart vara på spanska, och det sköttes ganska bra av de flesta. Min tanke är att de i de alldagliga samtalen upptäcker hur mycket eller lite spanska de behärskar. Att det är i det vardagliga samtalet språket tränas och att det inte ska vara så mekaniskt som det är när man pluggar grammatiken. På måndag är det dags för nya verb, nya ändelser och nya svårigheter. Snart ska jag sätta mej och planera dem lektionerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar