tisdag 11 januari 2011

En fot i klaveret och min första lektion

Det var en livfull och glad klass jag hade i eftermiddag. Jag tror de kan bli roliga att  jobba med. Flera vill dock byta till sven - svenska och engelska. Jag får ta ett samtal med dem vid nått tillfälle. Spanska ska vara roligt att lära sej, men med den beytgshets  som är nu så är det lätt att krokna. Det är ju då jag ska inspirera. Lektionen blev inte riktigt som jag tänkt mej då datorn inte skrev ut det jag behövde innan de började. Sega datorer, skolans gissel. Och redan min andra dag råkade jag utför det. Men snart lär jag mej vilken tid jag behöver för att starta en dator och skriva ut. På vissa enheter går det snabbare, på andra långsammare. Och jag har varit med om värre.


I dag fick jag min första utskällning. Eller det var väl en liten överdrift. Min mentorkollega var upprörd över att jag delade ut en lapp om min ankomst till alla elever i klassen, alltså hennes mentorelever också. Hon hade kanske en poäng i att den var lite luddig. Jag skrev att jag var stolt att bli mentor åt deras barn. Det kan ju tolkas som att jag tar över alla elever. Så jag får backa, buga och ta åt mej. Vi får se vad reaktionerna blir hos föräldrarna och så får jag förklara mej. Jag ska ha de elever som min företrädare Åsa hade och min kollega behåller sina elever. I morgon får jag träffa dem och ha lektion med dem, så det ser jag fram emot. De ska få samma start som eleverna idag. Mycket musik och glädje. Men med papperna ordentligt utskrivna denna gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar