tisdag 11 januari 2011

Planering första lektionen

Nu är jag igång och ska snart ha min första lektion. Jag sitter och väljer musik. För visst är det roligare att gå in på en lektion och höra bra musik strömma ur högtalarna? Så två låtar ska vi jobba med idag. La tortura med Shakira och La primavera av Manu Chao. Den första låten får de texten på spanska sedan kommer de få en översättning gjord av googel. Den är inte helt korrekt och dels ska de få försöka rätta till en del fel. Men de ska också arbeta med texten. 

Utöver det ska de få lyssna på den andra låten och försöka uppfatta så mycket av spanskan som de kan och skriva ner det. Sen går vi igenom vad de kommit fram till och jämför med texten han sjunger.



Vad jag vill uppnå med den här första lektionen är glädje. Att språk inte bara är att plugga glosor eller rabbla verb ändelser. Det är det här som språket mynnar ut i, musik, kommunikation och glädje! Det ska inte vara för svårt. Men det ska också vara en kick att förstå att om ett tag kommer jag förstå allt det här! Sen har det ju varit lov precis, då är det skönt med en liten mjukstart. Håll tummarna för mej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar