onsdag 12 januari 2011

Nya elever

I dag har jag träffat ännu ett gäng nya elever. Jag körde samma typ av första-gång med dem som med åttorna. Musik och lite fart. Shakira och Manu Chao. Det första jag reflekterade över när jag åkte hem var att jag var så glad och pigg! Jag blir hög av att undervisa! Jag tycker det är så väldans kul! Vilken energikick det är. Som att berusa sej på luft liksom. Ungdomarna var helt underbara. Rent ut sagt fantastiska! De var positiva med pigga ögon. De log och de jobbade. För en lärare är det helt makalöst att få vara i ett sånt sammanhang.


Jag tror jag kan bli beroende av det här jobbet. Jag älskar mitt klassrum, mina elever och mitt ämne redan nu!


Förutom undervisning har stora delar av dagen gått åt att planera. Det är mycket som är nytt när man kommer ny. Det är närvaroprogram, det är sorterandet av alla papper, det är planeringar som ska skrivas, det är kursplaner som ska studeras in och det är fyra årskursers läroböcker som ska granskas. Mycket tid sittandes på rumpan blir det. Men jag räknar med att om en månad ha mer koll på allting och inte behöva fråga alla kollegor hela tiden. Fortfarande känns det surrealistiskt, lite som att jag fortfarande var student. Jag längtar efter att höra hemma på arbetsplatsen. Kunna alla namn. Slänga lite käft med eleverna i korridoren och veta var jag ska leta när pennorna tar slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar