lördag 29 januari 2011

Lek o oinspirerade elever

Eleverna fick en varsin lapp. Allt stod på spanska. De hade 15 min på sej. Det var sakletar tävling på schemat under fredagen. Ord som piedra, nieve och rama orsakade ett frenetiskt bläddrande i ordböckerna. På måndag är det prisutdelning. Vi körde rita gissa spring. Ord lärdes in utan att pluggas på som glosor. Jag hoppas att det ger resultat. Jag skulle så gärna vilja att mina metoder fungerade. Nu i veckan som kommer blir det ett första läxföhör. Då får jag ett kvitto på om den första etappen är avklarad.


Det som bekymrar mej är att så många tycker spanskan är tråkig. De har inga ambitioner att klara mer än G och sitter bara av lektionerna. Hur lång tid tar det att få med sej dem på tåget? Hur lång tid tar det att få dem att visa minsta lilla intresse? Vi har genomgångar, jobbar två och två, pratar, lekar, lyssnar på musik men inget, inget inspirerar dem. Jag vägrar ge upp. Jag måste mer. Det är mitt jobb. Det jag utbildats för. Måndagar med KLASS 9A får bli en inspirationskälla. Om programmet nu är nåt att ha. För mina elever står det färger, kropp och prepositioner på schemat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar